Marknadhyror

Vi vill stoppa hyreschocken som M och SDs marknadshyror skulle innebära. Tre miljoner människor i Sverige bor idag i en hyresrätt. Vid ett införande av marknadshyror riskerar hyresgäster chockhöjda hyror på tiotusentals kronor om året. Det skulle tvinga folk att flytta från sina hem och därigenom öka otryggheten.

När nu Moderaterna öppnar upp för att avreglera hyresmarknaden riskerar det att leda till rejält höjda hyror i stora delar av landet. Det är en politik som slår mot vanligt folks trygghet. Moderaternas otrygghetschock står i kontrast Socialdemokraternas politik. Vi vill bekämpa bostadsbristen och genom stöd till fler hyresrätter och stabila förutsättningar för Sveriges hyresgäster. Det är så vi bygger ett tryggare Sverige.

Vi socialdemokrater tror istället på den svenska partsmodellen, där hyresgästerna och fastighetsägarna kommer överens om hyrorna. Vi vill värna om allas rätt till en bostad, oavsett storlek på den egna eller föräldrarnas plånbok. I stället för att sälja ut allmännyttans hyresrätter vill vi bygga fler hyresrätter.