Rösta för allas lika värde och rätt!

Rösta på Socialdemokraterna i Kyrkovalet den 19 september!
WhatsApp Image 2021-08-16 at 18.01.52.jpeg

Eva Weberg (S) i Botkyrka
Gruppledarkandidat i kyrkovalet

För en jämlik & öppen kyrka!

Vi Socialdemokrater vill att kyrkan ska vara en öppen folkkyrka där det även fortsatt ska vara möjligt för alla att vigas, oavsett sexuell läggning.

Vi vill även se att all verksamhet för barn och unga i Botkyrka ska vara gratis. Glöm inte att rösta senast den 19 september!

/Eva

Vi vill att Svenska kyrkan:

• ska vara jämställd, motverka diskriminering och ha fler kvinnor på ledande befattningar.

• också framöver ska vara en plats för alla att vigas, oavsett sexuell läggning, och att alla präster ska vilja viga alla.

• ska vara ett föredöme som arbetsgivare och ställa krav på kollektivavtal, även för underleverantörer.

• ska ta sitt ansvar för klimatet och aktivt bidra till omställningen.

pexels-andrea-piacquadio-3768131.jpg

Om kyrkovalet och hur du röstar

Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation med över fem miljoner medlemmar. Mellan den 6–19 september avgör medlemmar med rösträtt vilken inriktningen Svenska kyrkan ska ha. Rösträtt har alla medlemmar över 16 år. Du med rösträtt har tre val att göra, val till; Kyrkomötet, Stiftsfullmäktige och Kyrkofullmäktige.

Senast den 1 september kommer den med rösträtt att ha fått sitt röstkort och mer information om var din vallokal som du lägger din röst i finns. Förtidsröstningen börjar redan den 6 september och du kan rösta fram till valdagen den 19 september.

WhatsApp%20Image%202021-06-04%20at%2008.

Hör av dig!

Lucas här! Ombudsman hos Socialdemokraterna i Botkyrka.

Har du några frågor om vår verksamhet eller kanske varför just du ska bli medlem?

Hör av dig!
lucas.nykvist@socialdemokraterna.se