Pressmeddelande med anledning av förtroendeomröstning

Igår genomförde Socialdemokraterna i Botkyrka ett medlemsmöte i Hallunda Folkets Hus. På medlemsmötet genomfördes en omröstning om huruvida medlemmarna har förtroende för Ebba Östlin. Efter en sluten omröstning kunde mötet konstatera att en majoritet av medlemmarna inte har förtroende för Ebba Östlin i hennes roll som kommunstyrelsens ordförande.

- Jag kan bara konstatera att en majoritet av medlemmarna efter en sluten omröstning saknar förtroende för Ebba Östlin, säger Jens Sjöström (S), ordförande för Socialdemokraterna i Botkyrka.

Det är arbetarkommunens medlemmar som avgör vilka företrädare som ska representera dem på olika nivåer. Arbetarkommunens styrelse kommer därför att påbörja processen att i enlighet med föreningens stadgar ta fram förslag på en ny kommunstyrelseordförande i Botkyrka.

Pressfrågor: Lucas Nykvist, 070-291 11 89