Umaima vann pris för sin idé – bok om ungas självkänsla

Umaima Choudhary vann årets stora idétävling med idén att öka ungas välmående genom boken Resan till en bättre självkänsla. Botkyrkaorganisationen The Good Talents står bakom tävlingen vars syfte är att lyfta unga talangers idéer för att lösa Botkyrkas hållbarhetsutmaningar.

– Det känns bra, jag är väldigt glad. Nu vill jag jobba vidare med boken och drömmen är att den ska vara tillgänglig i alla skolor i Botkyrka, säger vinnaren Umaima Choudhary. "En självklar idé som lyckas lösa flera av Botkyrkas hållbarhetsutmaningar, men särskilt den sociala utmaningen. Denna person, eller personer, har visat prov på både hjärta och omsorg genom att prata om ett otroligt viktigt ämne. Du/ni har valt det bästa stället att nå ut till flest ungdomar, nämligen skolan. Och vem vet, kanske är det så att detta ämne någon gång får vara med i läroplanen. Men just nu får det stanna vid mentorstiden. Med 10 000 kronor skulle du/ni lyckas utveckla idén till något fantastiskt. Stort grattis!" Det var juryns motivering för förstapriset. En av juryns medlemmar är Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka kommun. – Framtidens ledare finns i Botkyrka. Om vi vill bygga en stark, inkluderande och hållbar framtid måste vi ta vara på alla de fantastiska initiativ och idéer som växer fram bland unga. Det är alltid en ära att få vara med och lyfta upp all den innovation som växer fram i vår kommun, säger Ebba Östlin. Botkyrka kommun tillsammans med Botkyrkabyggen ingår också i ett partnerskap med tävlingsarrangören The Good Talents. Syftet med partnerskapet är just att stimulera och möjliggöra ungt ledarskap och entreprenörskap samtidigt som de unga i Botkyrka ska stärka sin tilltro till sig själva, sitt ledarskap och sin förmåga att påverka sitt lokalsamhälle. – Jag är riktigt stolt över årets vinnare som visar stark innovationskraft och är en inspiration för oss alla för hur vi kan ta oss an vår tids utmaningar, säger Gustav Fridlund, näringslivschef i Botkyrka kommun.

Andrapriset i tävlingen gick till Basmala Mansour för sin idé ”B’Lady” och tredje priset gick till Emilia Karlsson, Hagar Amartey, Reza Khavari och Oskar Sik för sin idé ”Teens Work”.

Mer om vinnaridén Vinnarbidraget boken Resan till en bättre självkänsla – är en guide till att lära sig älska sig själv, bli målmedveten och självsäker. Boken lär ungdomar att ta ansvar, sätta mål, planera och överkomma negativa tankar. Genom att delta i bokens olika övningar och aktiviteter stärks ungas självförtroende.

Mer om idéerna och pristagarna Det kan du läsa om här: Tävlingar – The Good Talents