Sveriges första miljövänliga fotbollsplan finns i Botkyrka

Botkyrka har en lång tradition av att erbjuda föreningslivet konstgräsplaner. Med konstgräs på fotbollsplanerna förlängs både fotbollssäsongen och antalet timmar per dag som det går att spela på jämfört med gräsplaner.

Idag har vi 14 konstgräsplaner i kommunen i 11, 9 och 7 spelares storlek. Vilket gör att Botkyrka är den kommun i Stockholms län som erbjuder föreningslivet allra bäst tillgång till konstgräsplaner.

De tidiga generationerna av konstgräs är en utmaning för miljön, därför är vi nu stolta över att vara först ut med att anlägga en konstgräsplan som är 100% komposterbar, nedbrytningsbar och organisk. Den nya konstgräsplanen som finns i Fittja är dessutom godkänd av FIFA för både bredd- och elitfotboll.

Fittja IF har återkopplat att de är glada över de satsningar som har gjorts i form av nytt gräsunderlag därtill beställning av ny läktare, två nya bås och resultattavla. Dessa förändringar skapar goda förutsättningar för föreningen att utveckla verksamheten till.

- För att skapa framgång behöver man rätt förutsättning och engagemang. Kommunen skapar förutsättningarna och vi skapar engagemang. Tillsammans skapar vi framgång! Säger Sinan Baysal Ordförande för Fittja IF.

Vi socialdemokrater vill att Botkyrka ska vara en ledande kommun i klimatomställningarna och vara ett föredöme i att rädda våra naturvärden och skapa giftfria miljöer. Därför har vi bland annat drivit igenom en handlingsplan för att minska konstgräsets miljöpåverkan.

- Jag är stolt över att vi nu tagit detta första steg för att minska konstgräset miljöpåverkan. Men det är bara början. Min ambition är att vi med tiden ska fasa ut alla de tidiga generationerna av konstgräsplaner till nya miljövänliga konstgräsplaner. Säger Robert Aslan, (S) ordförande för Kultur- och fritidsnämnden.